دانلود جدیدترین بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی

دانلود جدیدترین بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی

دانلود جدیدترین بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی

دانلود جدیدترین بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی

بازی های ویدئویی

چگونه قطعات کامپیوتر دست دوم بخریم

شنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۵ ب.ظ

pc-hardware-used-buyers-guide-600x360.jpg (600×360)

یکی از پر طرفدار ترین موضوعاتی که بارها درخواست نگارش آن توسط کاربران وب سایت پارسی گیم ارسال شده، راهنمای خرید قطعات سخت افزار دست دوم است. با توجه به افزایش شدید قیمت قطعات و ناتوانی کاربران در خریداری اجناس نو، بازار لوازم استوک به شدت داغ شده و فروشگاه‌های فراوانی با موضوعیت فروش کیس استوک، فروش لپ تاپ استوک و تجهیزات اداری استوک آغاز به کار کرده‌اند. خرید قطعات سخت افزاری استوک (دست دوم یا کار کرده وارداتی) نیاز به دقت فراوانی دارد و باید در این زمینه به صورت تخصصی عمل کرد. در این مقاله به معرفی چند راهکار مناسب برای خرید مطمئن قطعات سخت افزاری دست دوم می‌پردازیم.

راهنمای خرید قطعات سخت افزاری استوک

مطابقت مشخصات

قبل از هر چیز به بررسی مشخصات اعلام شده توسط فروشنده و مشخصات دستگاه بپردازید. به عنوان مثال در خصوص کارت گرافیک باید مدل دقیق آن به همراه مواردی از جمله فرکانس پردازنده، فرکانس حافظه، مقدار و نوع حافظه گرافیکی، کانکتور PCI برای تامین توان و تعداد پورت‌ها را مورد بررسی قرار دهید. بهترین روش برای مقایسه مشخصات، تطابق دادن آن‌ها از روی جعبه با سایت کمپانی سازنده است. در برخی موارد احتمال تغییر مشخصات یا حتی حذف صفحه محصول از سایت بعضی از برند‌ها وجود دارد و این موضوع برای کالاهای قدیمی به مراتب رخ می‌دهد. در صورتی که از این موضوع اطمینان حاصل کردید، در مرحله بعد به تطابق اطلاعات فنی (به عنوان مثال فرکانس کاری، حجم حافظه، پهنای باند و سری ساخت در کارت گرافیک) با استفاده از نرم افزار‌های اختصاصی مانند CPU-Z و GPU-Z بپردازید. مغایرت اطلاعات درج شده در وب سایت سازنده و جعبه محصول با آنچه که در نرم افزار‌های اختصاصی مشاهده می‌کنید، نیاز به بررسی بیشتر دارد و اگر تعداد ابهامات زیاد باشد، به طور حتم آن محصول یک نمونه اصلی و تولید شده توسط سازنده معتبر نیست. در برخی موارد نیز فروشنده با ارائه مشخصات بالاترین مدل از یک لپ تاپ با قیمت بسیار مناسب، خریدار را به محل زندگی یا کسب و کار خود می‌کشاند و محصولی از همان مدل، اما با مشخصات ضعیف تر ارائه می‌دهد و با در نظر گرفتن تخفیف جزیی سعی در فریب خریدار دارد. در چنین مواردی توصیه می‌شود که از انجام معامله صرف نظر کرده و سپس گزارش عدم تطابق مشخصات را به اپلیکیشن یا وب سایت فروش کالای استوک ارسال کنید تا کاربر دیگری مانند شما در دام آن فرد گرفتار نشود.

سلامت ظاهری

بررسی سلامت ظاهری فقط از طریق مشاهده چند عکس امکان پذیر نبوده و به صورت اکید توصیه می‌شود که خرید‌های خود را برای نمونه‌های استوک به صورت حضوری و پس از رویت دقیق محصول انجام دهید. البته در شرایطی که پیش از این کالایی از فروشنده مد نظرتان خریداری کرده و مشکلی مشاهده نکردید، می‌توانید با اندکی ریسک، محصول استوک مورد نظر را به صورت آنلاین خریداری کنید. بررسی سلامت ظاهری در نگاه اول به عدم وجود شکستگی، زنگ زدگی یا خط و خش محدود می‌شود، اما این پارامتر در محصولات مختلف متغیر است. به عنوان مثال در خصوص پردازنده باید به پین‌های موجود روی آن و همچنین عدم وجود اثرات جداسازی IHS (سطح فلزی روی CPU) توجه کنید. در هنگام قطعات دیگر مانند مادربرد و کارت گرافیک به طور حتم باید پارامتر‌های بیشتری مانند سوکت پردازنده، سلامت اسلات‌های حافظه و PCI، سیستم خنک کننده و مواردی از این قبیل مورد بررسی قرار گیرند.

راهنمای خرید قطعات سخت افزاری استوک

وجود کارتن و لوازم جانبی

در برخی قطعات استوک مانند لپ تاپ، کیس آماده و آل این وان نمی‌توان انتظار وجود کارتن را داشت، به خصوص اگر خرید خود را از فروشگاه‌های آنلاین این حوزه انجام دهید. اما در برخی قطعات دیگر مانند کارت گرافیک، مادربرد، پاور، کیس، اسپیکر و مواردی از این قبیل باید به وجود کارتن و لوازم جانبی همراه با محصول توجه کنید. به عنوان مثال عدم وجود کابل‌های پاور ماژولار می‌تواند آن محصول را بدون استفاده کند و خریداری جداگانه کابل‌ها نیز کار بسیار دشواری به شمار می‌رود. در صورتی که محصول استوک خود را از یک کاربر یا فروشگاه جدید خریداری می‌کنید، نسبت به وجود کارتن و لوازم جانبی حساسیت نشان دهید و توضیحات کامل در این خصوص دریافت کنید. عدم وجود این دو مورد می‌تواند نشانه‌ای از احتمال سرقتی بودن کالا بوده و مشکلاتی را در آینده برای شما به وجود آورد. پس از دریافت کارتن توصیه می‌شود که شماره سریال و مدل درج شده روی کالا را با موارد نوشته شده روی کارتن تطابق دهید.

راهنمای خرید قطعات سخت افزار

مهلت تست

بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین فروش قطعات استوک، مهلت تست 48 ساعت تا یک هفته‌ای ارائه می‌دهند و شما می‌توانید به هر دلیلی نسبت به پس دادن کالا در صورت عدم رضایت اقدام کنید. هر چند شرایط اوج گیری کرونا این مورد را با ریسک و محدودیت همراه کرده، اما به هر حال توصیه می‌شود که از فروشنده، مهلت تست دریافت کنید. البته بارها مشاهده شده که برخی از فروشندگان پس از انجام معامله و دریافت وجه، زیر بار مهلت تست و پس گرفتن کالا نرفته‌اند. در این شرایط نیز خرید کالای استوک از فروشگاه یا فروشنده معتبر می‌تواند خیال شما را از این نظر آسوده سازد. در صورتی که فروشنده کالا برای ارائه مهلت تست مشکلی ندارد، به این سادگی هم نمی‌توانید از هر فروشگاهی اقدام به ثبت سفارش و سپس پس فرستادن کالا کنید، به این دلیل که هزینه ارسال رفت و برگشت آن که چندان ارزان نیست، به پای خریدار است. از این رو باید هزینه قابل توجهی را برای این کار صرف کنید و به همین دلیل کاربرانی که قصد امتحان کردن چند محصول مختلف را دارند، باید نسبت به هزینه‌های ارسال رفت و برگشت آگاه باشند.

طرح اطلاعات نادرست

برخی از فروشندگان کالای استوک نسبت به قدرت واقعی آن محصول با اغراق برخورد می‌کنند و به همین دلیل به طرح اطلاعات نادرست و غیر واقعی می‌پردازند. به عنوان مثال در خصوص کارت گرافیک اعلام می‌کنند که قدرت این محصول در سطح یک کارت بالا رده بوده و تمام بازی‌ها را در وضوح تصویر Full HD و با جزییات تصویر عالی اجرا می‌کند. در صورتی که در واقعیت چنین موضوعی امکان پذیر نبوده و فروشنده در حال فریب دادن خریدار به منظور انجام سریع تر معامله است. حتی در برخی مواقع نیز فروشنده اقدام به انتشار نتایج تست مربوط به یک کالا از همان خانواده، اما مربوط به قدرتمند ترین نمونه می‌کند که باید در چنین مواقعی با تحقیق فراوان و دقیق به خرید کالا بپردازید. در حال حاضر وب سایت‌های معتبری در سطح جهان وجود دارند که بررسی دقیقی نسبت به انواع محصولات سخت افزاری، لپ تاپ، تبلت، گوشی هوشمند و مواردی از این قبیل ارائه می‌دهند و آنالیز نتایج تست‌ها نیز کار دشواری نیست.

راهنمای خرید قطعات سخت افزاری استوک

بررسی فنی

بررسی فنی شامل انجام تست‌های نرم افزاری متعدد از آن کالا بوده و به عنوان مثال برای خرید یک سیستم گیمینگ استوک باید تست‌های مربوط به اجرای بازی در وضوح تصویر قابل پشتیبانی را به تعداد کافی تا حصول اطمینان انجام دهید. برای این منظور باید در خصوص نرم افزار‌های تست سخت افزار یا محصول مورد نظر تحقیق و سپس بنچمارک‌ها یا بازی‌ها را دانلود کنید. برای اجرای تست‌های نرم افزاری باید به مقایسه نتایج به دست آمده با محصولات مشابه یا بالاتر از نمونه مورد نظر خود بپردازید تا صحت کارکرد و مشخصات ارائه شده توسط فروشنده تایید شود. باید به این نکته توجه کنید که اجرای برخی از بنچمارک‌ها نیاز به اعمال تنظیمات دقیق داشته و حتی برخی از آن‌ها نیز توسط کالای مورد نظر شما پشتیبانی نمی‌شود که در این شرایط باید راه حل دیگری را برای تست انتخاب کنید. برای اجرای بنچمارک و بررسی نتایج توصیه می‌شود که از وب سایت‌های بررسی معتبر جهانی استفاده کرده یا اینکه با یک کارشناس متخصص مشورت کنید. در صورتی که هرگونه ایراد فنی در محصول مورد نظر مشاهده کردید، ابتدا دلیل آن را از فروشنده پرسیده و سپس در خصوص آن تصمیم گیری کنید. به طور جدی توصیه می‌شود که به سادگی از ایرادات فنی عبور نکرده و همه جوانب را در نظر بگیرید.

کسب اطلاعات فنی

پیش از خرید هر نوع کالایی از جمله نو و استوک، لزوم کسب اطلاعات فنی نسبت به آن کالا وجود دارد. به عنوان مثال بررسی مشخصات فنی، طراحی ظاهری، امکانات جانبی، نتایج بنچمارک، مطالعه نقد و بررسی‌های موجود و موارد از این قبیل به شدت توصیه می‌شود. به این ترتیب شما با علم و آگاهی کامل به استقبال خرید یک محصول می‌روید و در صورت مشاهده پیشنهاد یک کالای مشابه، قادر به مقایسه و اتخاذ تصمیم مناسب خواهید بود. به عنوان مثال می‌توان به این نکته اشاره کرد که شما قصد خرید کارت گرافیک RX 550 2GB را دارید، اما این موجودی آن در انبار فروشنده به اتمام می‌رسد و فروشنده کالای دیگری مانند کارت گرافیک GT 1030 2GB را به شما پیشنهاد می‌دهد. در چنین شرایطی با داشتن اطلاعات فنی مناسب می‌توانید عملکرد آن دو را ارزیابی کرده و در نهایت نسبت به خرید یا عدم خرید کالای جایگزین تصمیم گیری کنید. مثال دومی که در این خصوص می‌توان به آن اشاره کرد، وجود چندین برند و مدل تولید کننده از کارت گرافیک GT 1030 2GB است که مشخصات فنی آن‌ها از جمله فرکانس کاری پایه و بوست با یکدیگر تفاوت دارند و همانطور که می‌دانید، فرکانس کاری پردازنده گرافیکی می‌تواند نقش اساسی در عملکرد آن ایفا کند. با دانستن این ویژگی و در اختیار داشتن اطلاعات فنی می‌توانید بین چند محصول از یک مدل مشابه، بهترین انتخاب را انجام دهید.

PC Hardware

سابقه فعالیت فروشگاه یا فروشنده

در شرایطی که قصد خرید کالای استوک از فروشگاه‌های آنلاین دارید، توصیه می‌شود که اطلاعات مربوط به سابقه فعالیت و وجود نماد اعتبار (ای نماد) را بررسی کنید. توجه به تاریخ ثبت فروشگاه در این سامانه و مدت زمان باقیمانده از اعتبار، تعداد و سطح شکایت‌های ثبت شده و همچنین تطابق اطلاعات درج شده در سامانه‌ای نماد با اطلاعات موجود در وب سایت فروشگاه امری ضروری به شمار می‌رود که می‌تواند مهر تاییدی بر اعتبار سنجی آن فروشگاه به شمار آید. بررسی میزان بازدید و بررسی نظرات کاربران در خصوص کیفیت خدمات آن فروشگاه نیز می‌تواند راهکار مناسبی برای تجربه یک خرید لذت بخش و بدون نگرانی باشد. با اندکی تحقیق در وب سایت‌های مختلف و خواندن نظرات کاربران نیز می‌توانید نسبت به عملکرد فروشگاه آنلاین اطلاعات کافی به دست آورید. در صورتی که مخاطب شما یک فروشنده در یکی از وب سایت‌های فروش واسطه‌ای است، مشاهده سابقه فعالیت و میزان رضایت خریداران پیشین می‌تواند راهکار مناسبی به شمار آید. به عنوان مثال مدت زمان فعالیت، تعداد معامله انجام شده، درصد رضایت خریداران و ارائه اطلاعات کامل و صادقانه از کالا از جمله مواردی هستند که اعتبار یک فروشنده را در سامانه‌های فروش واسطه‌ای کالا مانند دیوار، شیپور، ایسام و نمونه‌های مشابه را تایید یا رد می‌کنند. در صورتی که در خصوص فروشنده یا فروشگاه مورد نظر خود به نتیجه نرسیدید، می‌توانید در بخش کامنت‌های همین پست، سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ مربوطه را دریافت کنید.

خرید قطعات سخت افزاری

کالای مورد استفاده در ماینینگ

در سال‌های کوتاهی که از داغ شدن بحث ماینینگ می‌گذرد، همواره شاهد نگرانی کاربران نسبت به خریداری برخی کالاهای مورد استفاده در پروسه ماینینگ بودیم و این نگرانی در خصوص برخی کالاها مانند کارت گرافیک و پاور به شدت افزایش یافته است. کارت گرافیک و پاور دو قطعه همواره درگیر در فرآیند ماینینگ هستند و حضور مستمر در این فرآیند نیز به معنی کاهش شدید عملکرد و طول عمر آن‌ها به شمار می‌رود. همانطور که می‌دانید بار اصلی ماینینگ در بسیاری از رمز ارز‌ها بر عهده کارت گرافیک قرار دارد و این قطعه باید به صورت مداوم (24 ساعت / 7 روز هفته) به فعالیت با 100 درصد توان خود بپردازد. این موضوع نیازمند تامین توان مورد نیاز کارت‌های گرافیکی از منبع تغذیه یا پاور است که به طور طبیعی این قطعه را نیز به صورت حداکثری درگیر می‌کند. استفاده طولانی مدت در حداکثر میزان بار گزاری می‌تواند طول عمر قطعات و حتی عملکرد آن‌ها را کاهش دهد. از این رو کاربران در سال‌های اخیر تمایلی به خریداری کارت‌های گرافیکی و پاور‌های مورد استفاده در پروسه ماینینگ ندارند و حتی اگر چنین کالایی به فروش برسد، با قیمت بسیار کمتری نسبت به سایر مدل‌های مورد استفاده در سیستم‌های گیمینگ به فروش می‌روند. یکی از پرسش‌های همیشگی کاربران پیش از خریداری کارت گرافیک و پاور استوک، در خصوص فعالیت آن قطعه در فرآیند ماینینگ است و حتی در برخی موارد نیز شخص فروشنده در این خصوص اطلاع رسانی کرده و اعلام می‌دارد که قطعه مورد نظر در چه شرایطی مورد استفاده قرار گرفته است. از این رو توصیه می‌شود که از نوع کارکرد کارت گرافیک و پاور اطمینان حاصل کرده و کالای بدون ابهام را خریداری کنید. البته باید به این نکته نیز توجه کنید که هر مدل کارت گرافیک و پاور کامپیوتر برای ماینینگ کاربرد ندارد و حساسیت خود را روی مدل‌های دارای خروجی هش بالا خرج کنید.

هزینه ارسال

در صورتی که با شخص فروشنده بر سر قیمت، نوع کارکرد، سلامت ظاهری و فنی به نتیجه رسیدید، نوبت به هزینه ارسال است که بر عهده شخص فروشنده قرار دارد یا شما به عنوان خریدار باید هزینه آن را قبول کنید. به طور معمول فروشگاه‌های آنلاین با قرار دادن یک بخش در صفحات سایت خود نسبت به وجود هزینه ارسال رایگان یا بر عهده مشتری اطلاع رسانی می‌کنند و ابهامی در این خصوص وجود ندارد، اما زمانی که کالای استوک خود را از فروشندگان حاضر در سایت‌های فروش واسطه‌ای خریداری می‌کنید، باید این مورد را از شخص فروشنده بپرسید. بسیاری از فروشندگان با سابقه و دارای تعداد معاملات موفق فراوان می‌دانند که به اشتراک گذاشتن نحوه پرداخت هزینه ارسال بخشی از اطلاع رسانی برای فروش کالای استوک به شمار می‌رود و از این رو اطلاعات مربوط به آن را در متن توضیحات قرار می‌دهند. با این وجود می‌توانید از شخص فروشنده نسبت به هزینه ارسال پرسش‌هایی را مطرح کرده و حتی در خصوص آن به توافق برای ارسال رایگان دست پیدا کنید. این پارامتر برای قطعات سنگین وزنی که از شهر‌های مرزی ارسال می‌شوند، اهمیت فراوانی دارد، اما با توجه به افزایش قیمت همه چیز در کشور، به طور حتم هزینه ارسال حتی از شهر‌های بزرگ و با فاصله نزدیک به یکدیگر نیز افزایش یافته است.

راهنمای خرید قطعات سخت افزاری استوک

شرایط ارسال

در نهایت نیز می‌توانید شرایط ارسال را با فروشگاه یا شخص فروشنده در وب سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های فروش واسطه‌ای بررسی کنید. برخی از فروشگاه‌ها با دریافت مبلغی به عنوان هزینه میانگین، کالای خود را با سرویس پست پیشتاز نیز ارسال می‌کنند و روش‌های دیگری مانند باربری یا ارسال با پیک در شهر تهران را نیز ارائه می‌دهند که هزینه آن‌ها به صورت پس کرایه و زمان تحویل به شما دریافت می‌شود. ساده ترین روش برای ارسال کالا به صورت پس کرایه نیز سرویس تیپاکس و موارد مشابه آن است که در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور به فعالیت می‌پردازد. بسیاری از فروشگاه‌ها نیز به دلیل سهولت در امر مدیریت فرآیند ارسال کالا، فقط یک یا دو روش آسان مانند ارسال با پیک در شهر تهران و تیپاکس به سراسر کشور را ارائه می‌دهند تا برای دریافت هزینه ارسال دچار مشکل نشوند. از سوی دیگر ارسال با پیک در شهر تهران نیز کاربران ساکن در این شهر را با سرعت بیشتری به کالای مورد نظر خود می‌رسانند. پیش از شیوع کرونا در کشور، در خصوص فروش از طریق وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش واسطه‌ای، امکان ملاقات حضوری شخص فروشنده و خریدار در یک محل مشخص وجود داشته و آن‌ها در همان لحظه با بررسی کالا، مبلغ را تبادل کرده و معامله‌ای سریع و بدون حاشیه را انجام می‌دادند، اما در حال حاضر با اوج گرفتن ویروس کرونا، امکان معامله حضوری به نوعی از بین رفته است. مگر آنکه دو طرف معامله ریسک ملاقات حضوری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی قبول کرده و فرآیند خرید و فروش خود را انجام دهند.

هر چند بررسی موارد ذکر شده در راهنمای خرید کالای استوک به زمان نیاز دارد، اما به شما اطمینان خاطر می‌دهد که یک خرید مطمئن و بدون مشکل را تجربه کنید. در شرایط اقتصادی فعلی هیچ کاربری نمی‌خواهد سرمایه خود را حتی به میزان بسیار ناچیز از دست دهد و گرفتار فروشندگان متقلب و جعلی شود. با مطالعه وب سایت‌های خبری نیز به وفور مشاهده می‌کنید که به صورت روزانه کلاه برداری‌های فراوانی از طریق خرید و فروش کالای استوک صورت می‌پذیرد و این موضوع فقط مختص به کشور عزیزمان نیست. در بسیاری از کشور‌های جهان می‌توان موارد مشابهی را مشاهده کرد که لذت خرید و فروش کالای استوک را از بین می‌برند. با وجود هشدار‌های پلیس فتا در خصوص انجام معامله در بستر اینترنت، باز هم شاهد سو استفاده برخی از فروشندگان جعلی از کاربران هستیم. امیدواریم که با مطالعه راهنمای خرید کالای استوک، یک معامله لذت بخش و بدون مشکل را تجربه کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی